Het belangrijk om regelmatig te bekijken hoe bestaande proposities te verbeteren of nieuwe proposities te ontwikkelen om nog meer toegevoegde waarde leveren aan de klanten. Concurrenten zitten niet stil en de behoeften van klanten veranderen. Het is essentieel om dit continue in de gaten te houden.
Een propositie is het aanbod van producten en diensten dat een bedrijf aan klanten aanbiedt. Het gaat hierbij om het kernproduct of dienst, maar daaromheen ook als zaken als prijzen, kortingen, extra’s, services, garanties, etc. Uiteindelijk gaat de propositie om de behoefte die je je als organisatie invult bij de klant. Actsmarter kijkt bij het ontwikkelen van de propositie naast het product of de service naar zaken als: het business model, de distributie en verkoop, het prijsbeleid, de promotie, de medewerkers, de processen, etc.
Het ontwikkelen van de propositie bestaat uit de volgende stappen:
- Identificeren van de klant behoeften bij de eindklant (de gebruiker, de inkoper, etc.)
- Identificeren van de klantvoordelen die een organisatie kan bieden. Vaak wordt hier de indeling gebruik van voordelen op basis van kosten, service, of product/technologie
- Het matchen van de klantbehoeften met de klantvoordelen
Actsmarter helpt organisaties om op zo efficiënt mogelijke wijze proposities te ontwikkelen die een maximale toegevoegde waarde leveren aan de klant en daarmee aan het bedrijf.
Klik hier om meer informatie te krijgen