Klantretentie is het vasthouden van klanten en het stimuleren van herhalingsaankopen. Veel organisatie zijn volop bezig met het krijgen van nieuwe klanten, maar vergeten vaak de bestaande klanten. Het aantrekken van nieuwe klanten kost echter vele malen meer, dan het behouden van bestaande klanten. Uit onderzoek van Bain Company blijkt dat een verhoging van de klantretentie met 5% tot een verhoging van de winst leidt met 25% tot 100%. Daarnaast blijkt dat bedrijven met de hoogste klantretentie twee keer zo hard in omzet groeien als hun concurrenten.
Om de klantretentie zo hoog mogelijk te maken, is de klanttevredenheid essentieel. Tevreden klanten zullen minder snel weggaan en kopen meer. Een belangrijk middel wat veel gebruikt wordt voor het meten van de klanttevredenheid en klantloyaliteit is de Net Promotor Score (NPS). De NPS is een score die aangeeft in welke mate klanten de organisaties zouden aanbevelen. Echt tevreden klanten zullen dat namelijk ook aan anderen vertellen, wat als bijeffect weer heeft dat je gemakkelijk nieuwe klanten
Door het blijven volgen van klanten die een aankoop hebben gedaan, het gestructureerd bijhouden van klantgegevens en het behouden van de relatie met de klant, kunnen gerichte acties worden uitgevoerd. Er kunnen bijvoorbeeld specifieke acties uitgevoerd worden op basis van de fase waarin de klant zit, waarmee niet alleen de herhalingsaankopen gestimuleerd worden, maar ook de klantretentie.
Actsmarter helpt klanten met het verhogen van klantretentie door klantonderzoeken uit te voeren, monitoringssystemen in te voeren en gerichte actieplannen te ontwikkelen voor het verhogen van de klanttevredenheid, de klantretentie en de herhalingsaankopen.
Klik hier om meer informatie te krijgen